Meditatie

Een leven in meditatie is eigenlijk hetzelfde als mindful leven. Je hebt je aandacht bij het moment, zonder oordeel. Er zijn mogelijk gedachten die opkomen, maar daar schenk je geen aandacht aan. Eigenlijk is het heel eenvoudig; zijn met wat is. Of eigenlijk nog eenvoudiger; gewoon zijn. Leven wordt ingewikkeld door alle woorden en verhalen die we erop plakken en die we vervolgens gaan geloven. Hier komt het lijden uit voort. Het zien van vergankelijkheid en (dus) van de betrekkelijkheid van elk concept, maakt leven een stuk helderder en lichter. 

Mindfulness of meditatie?

In principe gaan meditatie en mindfulness over hetzelfde: aandachtig aanwezig zijn. Je let niet op de gedachten die voorbij komen. Je observeert zonder oordeel. Mindfulness is de term die Jon Kabat-Zinn heeft gekozen voor zijn trainingen om mensen te helpen met meditatie. Soms wordt meditatie gezien als een methode om mindfulness te oefenen. Ik ben gewend aan en houd van het woord meditatie, daarom gebruik ik dat. 

Tijdens de bijeenkomsten oefenen we met meditatiemethoden. Voor mindful leven of meditatief leven is er echter niet per se methode; gewoon aandachtig zijn is voldoende. Door meditatie te beoefenen, maak je het makkelijker om aandachtig aanwezig te kunnen zijn. 

Waarom zou je mediteren?

We leven in een tijd met veel prikkels. We leven in een cultuur waarin we erg gestuurd worden door wat we denken dat hoort, door regels en door angst. Je kent vast het verlangen naar meer rust. Of het gevoel opgejaagd te worden, of geleefd te worden. Mogelijk heb je het gevoel vast te zitten en wens je meer licht en lucht en stroming.

 

Met meditatie komen we bij een zogenaamde ruimte in onszelf waar we vrij zijn en vanwaar we helder zicht hebben. Dit helpt in een betere omgang met (pieker)gedachten en emoties die we ervaren. Meditatie biedt dus een manier om meer rust te ervaren en meer regie te kunnen nemen. Jij kunt helder leren zien en creeren. En uiteindelijk is er geen ik die van alles doet, maar is er een natuurlijk en ontspannen zijn. 

 

 

 

 

 

 

Training

Tijdens een meditatiesessie kom je in een andere bewustzijnslaag en dat zul je ook voelen. Vaker mediteren en gedurende meerdere jaren mediteren helpt om dieper inzicht te krijgen in jezelf en in het leven. Je leert beter omgaan met de uitdagingen in het leven. Je wordt makkelijker stil. Je gaat sneller doorzien in welke ideeen je gelooft. Je gaat sneller ontdekken dat je ergens een oordeel over hebt of een verhaal van maakt. Als je leert om minder aandacht te besteden aan gedachten en verhalen, blijft er meer energie over om te ontdekken, bij te dragen en ontspannen te leven. 

Het heeft de voorkeur om je een tijd te verbinden aan het mediteren. Dan blijf je geen toeschouwer, die afweegt, maar duik je er werkelijk in. Je wordt pas nat als je in het water springt ;-)!

Verschillende meditatiemethoden

 

Het werken met verschillende soorten meditatiemethoden zorgt ervoor dat je op verschillende vlakken geconfronteerd wordt met ideeën die je koestert. Door met je aandacht bij eventueel ongemak te blijven, leer je dat het weer verdwijnt, dat het anders is dan je dacht dat het was, steeds weer. Verschillende soorten meditatie maken op verschillende manieren energie los en helpen om te aarden. Verschillende meditatie methoden bieden verschillende wegen om inzicht en stilte te ervaren. 

 

Ik werk met onder andere zenmeditatie, meditatie gericht op de adem, beweging, dans, klank, mantra, visualisatie en natuurmeditatie. Bij elke meditatiebijeenkomst zitten we ook gewoon stil. Door samen stil te zitten wordt het nog stiller en ontstaat er altijd een magische avond, waarin we ons verwonderen.

Iets voor jou?

Nieuwsgierigheid, interesse en openheid zijn de voorwaarden om aan te sluiten. Ik begeleid je in goed zitten. Ik hoor graag van je hoe je de meditatie ervaart en of je vragen hebt. De weerstand die je mogelijk ervaart kunnen we samen bekijken. Het kan zo zijn dat je het spannend vindt of heel nieuw. De uitnodiging is om daar 'mee te zijn' en eventueel te onderzoeken aan wat voor gedachte je blijft haken.

 

Elke meditatiebijeenkomst is een ontdekkingstocht in het onbekende, waarin je van alles kunt tegenkomen. Dit werkt opschonend, verlichtend en ondersteunend. De weg naar wereldvrede :-)!

Er zijn verschillende vormen van meditatie mogelijk bij 'Onder de Acacia'. Er zit vast iets bij voor je. De cursus 'Ontspanning en sprankel in je leven' biedt verdiepende opdrachten voor mensen die al langer mediteren, en basismeditaties die ook heel geschikt zijn voor mensen die beginnen met mediteren. 

Samen mediteren

In je eentje gaan zitten voor meditatie, kost behoorlijk wat discipline. In een groep mediteren zorgt ervoor dat je daadwerkelijk even stil gaat zitten en aandacht besteedt aan wat er hier en nu is. Er komt afstand ten opzichte van de wirwar van gedachten en gevoelens en daardoor ontstaan helderheid en rust.  

Heel belangrijk: samen creëren we een veld waardoor je dieper de stilte in kan gaan. De stilte die er altijd is, die je bent.

Buiten mediteren

De natuur ligt mij zeer na aan het hart. Het bos voelt als een heel natuurlijke omgeving voor mij. Ik bied graag meditatie in het bos aan. We volgen dan geen strakke meditatiemethode, maar brengen wel de aandacht bij wat er hier en nu is. Door de sfeer in het bos is dat vaak makkelijker dan binnen. In meditatie gaat de natuur diep van binnen tot je spreken. 

Meditatie in het bos, is echt anders dan een boswandeling maken (wat ook heerlijk is). Samen scheppen we een kader om stil te worden en te luisteren naar de boodschappen van het bos.

 

En: Heb jij het ook gelezen? Inmiddels zijn er veel bronnen die aangeven dat in de natuur zijn zo goed voor ons mensen is. Het is een ware mini-vakantie van ons dagelijks leven waarin we geneigd zijn maar door te gaan en eindeloos op onze telefoon te kijken. 

Kinderen en meditatie

Kinderen zijn eigenlijk heel mindful van zichzelf. Ze kunnen hun volledige aandacht schenken aan een blaadje of een insect dat op hun pad komt. Ouders zijn vaak ongeduldig op zo'n moment en willen graag 'door'. Zich langer concentreren op zaken die we in onze maatschappij belangrijk vinden, is iets wat kinderen moeten leren. Daarnaast krijgen zij, net als volwassenen in deze tijd, veel prikkels te verwerken. 

Door te oefenen met stil zijn en de weg naar binnen vinden, krijgen kinderen handvatten om rust te vinden, zich te concentreren, hun behoeften te voelen en regie te nemen. Mediteren kun je niet afdwingen bij kinderen. Je kunt hen uitnodigen. En meer nog dan bij volwassenen is het van belang om verschillende ingangen naar innerlijke wijsheid en stilte aan te bieden. 

Jongeren en meditatie

Net als bij kinderen is meditatie afdwingen niet de manier. Veel jongeren zijn bezig met allerlei levensvragen. Hun innerlijke stem kan soms op de achtergrond raken door hormonen, veel werk en andere prikkels en de invloed van de groep. Meditatie helpt jongeren om die innerlijke stem aandacht te blijven geven, waardoor het makkelijker is om op een gezonde manier hun weg te vinden. 

Meditatie biedt een manier om rust te vinden en het concentratievermogen te trainen. Maar ook is meditatie een manier om het leven te onderzoeken en bewust te worden van alle mogelijkheden in het bestaan. Dit is zeer verrijkend in de overgang van kind naar volwassen zijn. 

Vragen en aanbod

Heb je vragen of verzoeken aan me, neem gerust contact met me op. 

Ik heb een uitgebreid aanbod en waarschijnlijk zit er wel iets bij dat bij je past. De uitnodiging is om de kriebel van nieuwsgierigheid of het verlangen naar rust en vrede te volgen en mee te komen doen. Volg je die impuls! Alleen dat al werkt verlichtend en transformerend. Wees welkom!

Ik bied ook speciaal afgestemde meditatie- en bewustzijnstrainingen op scholen en in instellingen. 

"Als je troebel water met rust laat,

wordt het vanzelf helder." - Lao Tzu

Without preferences, the way is easy - Lao Tzu

© 2020 by Mamaji Kathelijne Godefrooij. Proudly created with Wix.com